onsdag 21 december 2011

111221 - "Det har jag aldrig ångrat"

”’Är det något fel på dig? Vill du inte, kan du inte?’ ’Det här är mitt liv och det här är mina val, och det är ditt liv och dina val. Jag respekterar dig, och jag ber om respekt tillbaka. Det är inte synd om mig.’”

Ulla har många gånger fått försvara sitt val som frivilligt barnlös. Var sjunde kvinna förblir idag barnlös och ca 5% av Sveriges befolkning avstår från att skaffa barn. Att välja bort barn ses i vårt samhälle ofta som något onormalt, speciellt om man är heterosexuell och kvinna.

Jag har träffat Ulla och Erik som är frivilligt barnfria, och vi får höra deras anledningar och tankar kring det stora val som många menar är ”meningen med livet”. Vad förlorar man om man inte blir biologisk förälder, och är det egentligen så viktigt? Hur vore det om vi istället tog hand om alla de barn som saknar en vuxen axel att luta sig emot? Varifrån kommer det kraftiga tryck som får folk att frysa ner sina ägg och spendera årslöner på att skaffa egna barn?

Jag ställer mig frågan om hur normen ser ut och vi hör även Camilla Forsberg, doktorand vid Linköpings Universitet, som har gjort en intervjustudie med människor som är frivilligt barnlösa.

"Det har jag aldrig ångrat" by elinsamuelsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar